Asociace nájemního bydlení dlouhé roky postrádá strategický plán pro rozvoj nájemního bydlení v České republice. Připravila proto vlastní Strategii rozvoje nájemního bydlení 2025+, který popisuje 20 zcela konkrétních úkolů včetně časového horizontu jejich plnění. Jejich realizace povede k větší motivaci majitelů bytů pronajímat, k efektivnějšímu využití stávajícího bytového fondu v majetku municipalit, k rychlejší výstavbě nájemního bydlení a k celkové kultivaci trhu.
Právo a digitalizace (dokončení do 4 let)
Základním předpokladem pro bezpečné investování do rezidenčních projektů a rychlý rozvoj nájemního bydlení je neregulované a předvídatelné prostředí, vyvážený vztah pronajímatel x nájemník a podpora digitalizace.
- Výše nájmu zůstává neregulovaná a je předmětem dohody pronajímatele a nájemníka.
- Posílení právních jistot pronajímatelů ve vztahu k neplatičům nájemného (např. přijetí návrhu rozkazu k vyklizení bytu).
- Novelizace OZ vedoucí k dlouhodobým nájemním vztahům.
- Digitalizaci administrativy nájemních vztahů – přijetí eIDAS jako jisté varianty podpisu dokumentů.
- Zjednodušení vyúčtování služeb až na úroveň přípravy metodiky pro “on-line” vyúčtování po vzoru například mobilních operátorů a jednotný formát vyúčtování služeb vč. řešení dálkových odečtů.
- Zjednodušení zdanění příjmu z pronájmu tak, aby se každoročně nemuselo podávat opravné daňové přiznání.
- Možnost elektronického doručení nájemních dokumentů do datové schránky včetně tzv. “fikce doručení”.
- Dotažení digitalizace a reformy stavebního řízení rychleji než za 3 roky.
Kapitálový trh a municipality (dokončení 4-8 let)
Princip výstavby dostupného nájemního bydlení musí spojovat kapitálový trh a municipality. Jeden bez druhého nebude fungovat. A naopak. Propojení obou prostředí přinese akceleraci výstavby bydlení.
- Rychlé pokračování v programu Dostupné nájemní bydlení od SFPI a umožnění jeho úpravy podle feedbacku municipalit i privátního sektoru.
- Nastartování PPP projektů – příprava dosud neexistující legislativní opory pro PPP projekty a vytvoření konkrétní metodiky pro starosty.
- Větší zapojení kapitálového trhu – příprava metodiky, jak se penzijní fondy, pojišťovny nebo Národní rozvojová banka mohou zapojit do investic do nájemních bytů.
- Inventura obecních bytů, jejich analýza, sjednocení přístupu nakládání s obecními byty a přijetí strategie dalšího rozvoje (způsoby přidělování bytů, způsoby správy bytů, nastavení standardů).
Urbanismus a specifické plánování (8-12 let)
Nájemní projekty je potřeba oddělit od výstavby bytů na prodej a zjednodušit jejich územní plánování a snížit požadavky. Nájemní bydlení potřebuje jiný pohled na urbanismus než rezidenční nebo komerční výstavba.
- Efektivní a flexibilní územní plánování – územní plán musí vznikat rychleji, je nutné rozvolnit pravidla pro nájemní bytovou výstavbu tak, že zákonem rozdělíme výstavbu bytů na prodej a na pronájem.
- Zjednodušení požadavků u nájemních projektů – snížit nároky na parkovací místa, nároky na osvětlení i na vnitřní uspořádání jednotek.
- Odstranění DPH u výstavby nájemních bytů – bez DPH pronajímám, bez DPH stavím.
- Prioritizace výstavby VRT (vysokorychlostní tratě) v regionech tak, aby přednost dostaly VTR tam, kde je na bydlení největší tlak.
Etika, profesionalita a udržitelnost
Kultivace trhu s nájemním bydlením je základní podmínkou dlouhodobého a stabilního růstu kvality nájemního bydlení.
- Etický kodex pronajímatelů – přihlášení se k etickému kodexu ze strany municipalit, podpora ze strany governmentu a podpora profesních organizací (ANB, SON, ARTAV apod.).
- Platforma individuálních pronajímatelů – podpora a edukace drobných majitelů investičních bytů.
- Sběr a poskytování transparentních dat – sběr na základě dialogu governmentu a profesních organizací (např. statistika neplatičů, průměrné velikosti nájemních bytů, spotřeba energií apod.).
- ESG – eliminace obav a poskytnutí předvídatelných scénářů pro majitele nemovitostí formou konkrétní metodiky pro vodní, odpadní a tepelné hospodářství a rekonstrukce.